0

Aanvullingen Vaak Gestelde Vragen

Omkering

Omkering is als eerste een Mindset en soms een Handeling.
Bijvoorbeeld: er komt bezoek. Je zit in je OvB en je bent dus niet van plan iets te doen. Maar je herkent je OvB dus besluit je om het op te ruimen, of er extra aandacht aan te besluiten.
Dat is een handeling (= actief).

Maar de daadwerkelijke omkering zit in je mindset.

Want als je dus normaal in je VH zit, en je zou standaard juist wel handelen en nu niet, dan doe je dus geen handeling.

Het zit dus in de Mindset en niet in de handeling die je doet.

Daarnaast kan het zijn dat je nog niet durft om te keren. Dus als je normaliter je huis gaat opruimen als er vrienden komen, zou je de boel de boel willen laten, maar daar heb je veel last van (namelijk je voelt je de hele avond opgelaten). Dus ‘durf’ je het nog niet. Dan zie je het gewoon (dus de mindset)…en vervolgens doe je wat je gewoon deed. De eerste stap is al gemaakt!

 

Afweren:

Angst (A)
* Fysiek, zweten, blozen, zenuwachtig, waarheid ontkennen, sprankje hoop zodat de illusie in stand blijft, maakt adrenaline en cortisol aan
* Meest dichtbij gevoel

Primaire Afweer (PA)
* Zelfkritiek, tekort, gebrek aan zelfvertrouwen, passiviteit, schaamte, schuldgevoel => kost je veel energie (het is niet actief, maar je wordt er moe van)
* Iets verder van hoop af

Valse Hoop (VH)
* Gericht op jezelf, actief, gevoel van urgentie waardoor stress ontstaat, verwachtingen van anderen om aan te voldoen, vermoeiend. Als ik maar…als ik maar dit …lief en leuk gevonden worden

Valse Macht (VM)
* Gericht op de ander, als de ander maar veranderde, irritatie dat ander moet veranderen, ik ben superieur, conflicten, overtuigen
* Verder van gevoel af, zelfde hoogte als VH

Ontkenning van Behoefte (OvB)
* Tevredenheid, beheerst overkomen, gebrek aan gevoelens / verbinding, geen problemen, illusie ik heb niets nodig, vlak in uitlatingen, verantwoordelijkheid vermijden, verslavingsgevoelig, geen verbinding met jezelf
* Verst weg van gevoelens

  1. Situatie
  2. Emotie
  3. Afweer
  4. Symbool
  5. Omkering
  6. Nieuwe emotie

Omkering afweer:

Angst -> Nooit doen. Voelen en doorademen
PA -> Empathie voor jezelf (het is niet mijn schuld, ik ben niet de oorzaak)
VH -> Rust bewaren, niet actie gericht
VM -> Energie terughalen **
OvB -> Contact houden, open vragen / zinnen

 

** Bij Valse Macht kun je onderzoeken waarom je eigenlijk zo van je stuk bent gebracht. In ruim 80% van de gevallen is de oorzaak (ga maar onderzoeken) dat je je eigen macht uit handen hebt gegeven. Een voorbeeld: je bent de hele dag thuis met de kinderen. Je man komt thuis en zegt hoe het ging die dag en waar je moeite mee had. Vervolgens zegt hij: ‘ik zou het zo en zo doen’ (dus geeft een oplossing). Jij wordt boos. Gelukkig maar. Maar waarom? Er is namelijk een moment geweest dat je hem geloofde. Dus dat je dacht dat hij gelijk had. Dus gaf je je macht weg. Vaak is boosheid dus een reactie op het weggeven van macht. Als je hem niet geloofd, dan wordt je ook niet boos omdat je e macht niet weggeeft. (Het is dus niet fout maar gelukkig een goede reactie van jezelf).

 

Download “Bijlage-Vaak-gestelde-vragen.pdf” Bijlage-Vaak-gestelde-vragen.pdf – 13 keer gedownload – 112 KB

Aanvulling Vaak gestelde vragen

Omkering

Omkering is als eerste een Mindset en soms een Handeling.
Bijvoorbeeld: er komt bezoek. Je zit in je OvB en je bent dus niet van plan iets te doen. Maar je herkent je OvB dus besluit je om het op te ruimen, of er extra aandacht aan te besluiten.
Dat is een handeling (= actief).

Maar de daadwerkelijke omkering zit in je mindset.

Want als je dus normaal in je VH zit, en je zou standaard juist wel handelen en nu niet, dan doe je dus geen handeling.

Het zit dus in de Mindset en niet in de handeling die je doet.

Daarnaast kan het zijn dat je nog niet durft om te keren. Dus als je normaliter je huis gaat opruimen als er vrienden komen, zou je de boel de boel willen laten, maar daar heb je veel last van (namelijk je voelt je de hele avond opgelaten). Dus ‘durf’ je het nog niet. Dan zie je het gewoon (dus de mindset)…en vervolgens doe je wat je gewoon deed. De eerste stap is al gemaakt!

 

Afweren

Angst (A)
* Fysiek, zweten, blozen, zenuwachtig, waarheid ontkennen, sprankje hoop zodat de illusie in stand blijft, maakt adrenaline en cortisol aan
* Meest dichtbij gevoel

Primaire Afweer (PA)
* Zelfkritiek, tekort, gebrek aan zelfvertrouwen, passiviteit, schaamte, schuldgevoel => kost je veel energie (het is niet actief, maar je wordt er moe van)
* Iets verder van hoop af

Valse Hoop (VH)
* Gericht op jezelf, actief, gevoel van urgentie waardoor stress ontstaat, verwachtingen van anderen om aan te voldoen, vermoeiend. Als ik maar…als ik maar dit …lief en leuk gevonden worden

Valse Macht (VM)
* Gericht op de ander, als de ander maar veranderde, irritatie dat ander moet veranderen, ik ben superieur, conflicten, overtuigen
* Verder van gevoel af, zelfde hoogte als VH

Ontkenning van Behoefte (OvB)
* Tevredenheid, beheerst overkomen, gebrek aan gevoelens / verbinding, geen problemen, illusie ik heb niets nodig, vlak in uitlatingen, verantwoordelijkheid vermijden, verslavingsgevoelig, geen verbinding met jezelf
* Verst weg van gevoelens

  1. Situatie
  2. Emotie
  3. Afweer
  4. Symbool
  5. Omkering
  6. Nieuwe emotie

Omkering afweer:

Angst -> Nooit doen. Voelen en doorademen
PA -> Empathie voor jezelf (het is niet mijn schuld, ik ben niet de oorzaak)
VH -> Rust bewaren, niet actie gericht
VM -> Energie terughalen **
OvB -> Contact houden, open vragen / zinnen

 

** Bij Valse Macht kun je onderzoeken waarom je eigenlijk zo van je stuk bent gebracht. In ruim 80% van de gevallen is de oorzaak (ga maar onderzoeken) dat je je eigen macht uit handen hebt gegeven. Een voorbeeld: je bent de hele dag thuis met de kinderen. Je man komt thuis en zegt hoe het ging die dag en waar je moeite mee had. Vervolgens zegt hij: ‘ik zou het zo en zo doen’ (dus geeft een oplossing). Jij wordt boos. Gelukkig maar. Maar waarom? Er is namelijk een moment geweest dat je hem geloofde. Dus dat je dacht dat hij gelijk had. Dus gaf je je macht weg. Vaak is boosheid dus een reactie op het weggeven van macht. Als je hem niet geloofd, dan wordt je ook niet boos omdat je e macht niet weggeeft. (Het is dus niet fout maar gelukkig een goede reactie van jezelf).

 

Download “Bijlage-Vaak-gestelde-vragen.pdf” Bijlage-Vaak-gestelde-vragen.pdf – 13 keer gedownload – 112 KB

Bewustzijnsmap (frequentie van emotie)

In dit onderwerp vind je de ‘bewustzijnsmap’.

Iedere emotie heeft zijn eigen frequentie. Om een idee te krijgen van de frequenties vind je bijgaande map. Het het de bewustzijnsmap.

Je leeft op een bepaalde frequentie (je levensfrequentie, bijvoobeeld 300 Herz). Alleen, het kan zijn dat je wordt getriggerd, en ‘val’ je wellicht terug naar 50. Of je hebt een mooie ervaring en wordt de frequentie 600. Om vervolgens weer langzaam naar je eigen frequentie terug te bewegen.

Dus kijk eens op deze kaart en misschien kun je voor jezelf aangeven waar je normale staat zich ongeveer bevindt.

Hier vind je de onderwerpen gesplitst in :

  • Godsvisie (je mag het ook anders noemen, als je moeite hebt het met woord God)
  • Levensvisie
  • Level
  • Emotie
  • Voortuitgang

De map is in het Engels (omdat deze woorden mooier zijn) en het Nederlands (toch wel makkelijk).

 

Bewustzijnsmap (frequentie van emoties)

In dit onderwerp vind je de ‘bewustzijnsmap’.

Iedere emotie heeft zijn eigen frequentie. Om een idee te krijgen van de frequenties vind je bijgaande map. Het het de bewustzijnsmap.

Je leeft op een bepaalde frequentie (je levensfrequentie, bijvoobeeld 300 Herz). Alleen, het kan zijn dat je wordt getriggerd, en ‘val’ je wellicht terug naar 50. Of je hebt een mooie ervaring en wordt de frequentie 600. Om vervolgens weer langzaam naar je eigen frequentie terug te bewegen.

Dus kijk eens op deze kaart en misschien kun je voor jezelf aangeven waar je normale staat zich ongeveer bevindt.

Hier vind je de onderwerpen gesplitst in :

  • Godsvisie (je mag het ook anders noemen, als je moeite hebt het met woord God)
  • Levensvisie
  • Level
  • Emotie
  • Voortuitgang

De map is in het Engels (omdat deze woorden mooier zijn) en het Nederlands (toch wel makkelijk).